ALOHA KKLK

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Selamat datang ke blog Aloha KKLK.

Untuk makluman para pengunjung, maklumat yang dipaparkan adalah untuk kegunaan para pelajar, kakitangan dan masyarakat setempat.

Para pengunjung juga digalakkan menyumbang sebarang artikel yang dapat memberikan manfaat kepada semua.

Jika anda berminat untuk menyumbang sebarang artikel,

sila email artikel anda di
info.kklk@yahoo.com

Tuesday, February 2, 2010

LCCT bukan eksklusif untuk AirAsia



ARIS Othman (dua dari kiri) melihat Richard Jewsbury (tengah) dan Kavin Martinus (kanan) memotong kek di Sepang, semalam. Hadir sama pada majlis itu ialah Bashir Ahmad.



SEPANG 1 Feb. – Terminal Lapangan Terbang Tambang Murah (LCCT) yang sedang dalam pembinaan bukan eksklusif untuk AirAsia Bhd.
Pengarah Urusan Malaysia Airports Holdings Bhd. (MAHB), Tan Sri Bashir Ahmad berkata, sebaliknya semua syarikat penerbangan tambang murah yang beroperasi di KLIA boleh menggunakannya.
‘‘MAHB tidak akan mewajibkan penggunaan LCCT yang baru kepada syarikat-syarikat penerbangan tambang murah.

‘‘Kita tidak ada mengenakan sebarang peraturan berhubung penggunaan LCCT,’’ katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis sambutan penerbangan terus pertama Emirates dari Kuala Lumpur ke Melbourne di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.
Hadir sama ialah Pengerusi MAHB, Tan Sri Dr. Aris Othman. Naib Presiden Kanan Emirates (Timur Jauh, Australasia), Richard Jewsbury dan Pengurus Emirates untuk Malaysia, Kavin Martinus.

Ini kerana, katanya, seperti sekarang terdapat syarikat penerbangan tambang murah yang menggunakan KLIA untuk menikmati kemudahan yang disediakan.

‘‘Syarikat penerbangan tambang murah mempunyai pilihan... terpulanglah.
‘‘Tetapi seperti di LCCT lama, LCCT baru juga menawarkan perkhidmatan berkos rendah. Contohnya ia tidak memiliki jambatan aero,’’ jelasnya.

MAHB kini sedang dalam proses pembinaan LCCT baru di sebelah Kompleks Bunga Raya KLIA dengan anggaran kos sebanyak RM2 bilion dan dijangka siap pada suku ketiga 2011.
Ditanya adakah MAHB masih mengekalkan kos pembinaan sebanyak RM2 bilion itu, Bashir berkata: ‘‘Saya akan mengumumkan mengenainya nanti’’.

Pada awal tahun ini, dua buah syarikat, Gadang Holdings Bhd. (Gadang) bersama Bukit Jerneh Quarry Sdn. Bhd. (BJO) telah menerima Surat Penerimaan daripada MAHB bagi cadangan pembinaan LCCT di KLIA.
Kedua-dua syarikat itu telah menerima surat bagi melaksanakan persediaan lokasi, kerja-kerja tanah, perparitan utama bagi tiga landasan kapal terbang dan laluan taksi bagi LCCT baru itu.
Kerja-kerja kontrak itu membabitkan sebanyak RM291.18 juta dan dijangka siap sepenuhnya pada 18 Disember 2010.

Sumber

No comments:

Post a Comment